ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Σμύρνη 1733 – 1922 Νέα Σμύρνη 1935 – σήμερα
Άρτεμις Χατζηγιαννάκη, "Η πολιτεία που αρμενίζει στα πέλαγα" (2015) Υδατογραφία σε χαρτί, 69x14 εκ.
Ο Πανελλήνιος μαθητικός διαγωνισμός για τη συγγραφή διηγήματος με θέμα «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος» προκηρύχθηκε από το Πρότυπο Γυμνάσιο και Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης σε συνεργασία με τα «Ελληνικά Ταχυδρομεία» και είχε τετράμηνη διάρκεια (9 Οκτωβρίου 2015-9 Φεβρουαρίου 2016). Λίγες ημέρες μετά τη λήξη του συστάθηκαν δύο κριτικές επιτροπές, μία για κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, αποτελούμενες από φιλολόγους του Γυμνασίου (Τόνια Καφετζάκη, Δώρα Μέντη, Μιχαήλ Μιχαλιός, Μάρκος Ρενιέρης) και του Λυκείου (Φώτης Ανδρέου, Βάσω Βαρτζιώτη, Γιώργος Θώδης, Αντιγόνη Λασκαρίδου, Μαρία Λιτσάρδου, Γεωργία Μιχαλακοπούλου, Ιωάννα Ψευτογιάννη) της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
Ο διαγωνισμός είχε σημαντική ανταπόκριση από τους μαθητές των Γυμνασίων και των Λυκείων όλης της Ελλάδας. Η συγκομιδή στο Γυμνάσιο ήταν 89 διηγήματα, ενώ 49 συμμετοχές εστάλησαν από μαθητές Λυκείου. Ως προς το Γυμνάσιο, ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συμβολή των μαθητών της Ευαγγελικής Σχολής οι οποίοι απέστειλαν συνολικά 11 διηγήματα, του 2ου Αχαρνών με 7 διηγήματα και του ελληνογαλλικού κολλεγίου Δελασάλ Θεσσαλονίκης με 6 διηγήματα. Αξιοσημείωτη ήταν η συμμετοχή των Πειραματικών (2ο Αθήνας, Ηρακλείου, Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Πανεπιστημίου Πατρών) και των Μουσικών σχολείων (Βέροιας, Θεσσαλονίκης, Καλαμάτας, Σερρών), σε συνδυασμό με την ευρύτερη ανταπόκριση από πολλά δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της Αττικής και της περιφέρειας. Μικρότερη ήταν η συνεισφορά της νησιωτικής Ελλάδας και άλλων απομακρυσμένων περιοχών από τις οποίες θα περιμέναμε μεγαλύτερη ανταπόκριση στο συγκεκριμένο θέμα του διαγωνισμού. Έχει ενδιαφέρον όμως να σημειώσουμε ότι το πρώτο διήγημα που λάβαμε εστάλη από το Γυμνάσιο της Αστυπάλαιας. Μεγαλύτερη απήχηση είχε ο διαγωνισμός στις προαναφερθείσες περιοχές ανάμεσα στους μαθητές Λυκείου, η συμμετοχή των οποίων υπερτερεί εμφανώς στην περιφέρεια (Κρήτη, Πελοπόννησος) και τα νησιά. Πανελληνίως, από την Ήπειρο, τη Θεσσαλία, τη Μακεδονία και τη Θράκη? από την Πελοπόννησο ως την Κρήτη η ανταπόκριση των μαθητών χαρακτηρίζεται από την υψηλή ποιότητα μιας συναισθηματικής κατάθεσης τόσο για το πρόσωπο όσο και για το αντικείμενο της επικοινωνίας: όσα φέρνει ο ταχυδρόμος? Μετά το πέρας της κρίσης, η συγκομιδή είναι πλούσια όχι μόνο σε λογοτεχνικές μα και σε εικονογραφικές δημιουργίες, καθώς στη διάρκεια του Φεβρουαρίου ανατέθηκε το αντίστοιχο ζωγραφικό θέμα στους μαθητές του Γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής και δημιουργήθηκαν έργα υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας των Καλλιτεχνικών κ. Χριστίνας Παπαδάκη. Διαλέξαμε τα πιο αντιπροσωπευτικά από αυτά τα έργα για να κοσμήσουν το υπό έκδοση Ανθολόγιο. Με βάση τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά, αποφασίσαμε να περιλάβουμε στην έκδοση 15 διηγήματα μαθητών Γυμνασίου (5 περισσότερα από τα αρχικώς προβλεπόμενα) και 10 από το Λύκειο. Παραθέτουμε στη συνέχεια, με αξιολογική σειρά, τα επιλεγμένα κείμενα δηλώνοντας τα πραγματικά ονόματα των μαθητών που τα συνέγραψαν και το σχολείο όπου φοιτούν. Δίπλα στο όνομα κάθε μαθητή σημειώνεται σε αγκύλη το ψευδώνυμο που χρησιμοποίησε στον διαγωνισμό μας. ΓΥΜΝΑΣΙΟ «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος?» Ζώης-Κωνσταντίνος Τσαγανός [Αρίωνας], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», 2 ο Γυμνάσιο Νέων Μουδανιών Χαλκιδικής Μαρία Κόνσουλα [The purple bee], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», 14ο Γυμνάσιο Καλλιθέας Ελένη Μαρίνα Βοτσαϊτη [Λεναμάρη], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», Γυμνάσιο Ευηνοχωρίου Αιτωλοακαρνανίας Νικόλαος Σιλιτζόγλου [Θαλής ο Μιλήσιος], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», Εκπαιδευτήρια Γείτονα Κλεάνθη Κοκολάκη [Κόκκινο ρουμπίνι], «Το γράμμα», Γυμνάσιο Αγίας Βαρβάρας Μονοφατσίου, Δήμος Γόρτυνας, Ηράκλειο Κρήτης Γιάννης Σκούρτας [Γιάννης Ελλαδίτης], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών Φαέθων Χαλίλ Ελ Μάσρι-Κυριαζής [Οδυσσέας], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας Λευτέρης Γλυνός [Γραίγος], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», Γυμνάσιο Δροσιάς Αικατερίνη Γκίκα [Κουρή-Κουρή], «Ο φτερωτός Ερμής? άργησε να ?ρθει», Εκπαιδευτήρια Μάνεση Ελευθερία Σαφαρίκα [Ανδρομέδα], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», Νέα Γενιά Ζηρίδη Ανδριάνα Ηλιοπούλου-Τσιμαράτου [Άλφα-Ήτα], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Δέσποινα Δίπλα [Καπλάνι], «Λόγια και συναισθήματα που θέλησαν να ειπωθούν», Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Μαρκέλλα Αποστόλου [Ελιζαμπέτα], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», 2 ο Γυμνάσιο Καβάλας Ρεβέκκα Γιαννακίδου [Ανδρομέδα], «Ποτέ δεν είναι αργά», Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Μακεδονίας Ίρις-Αικατερίνη Καμπέρογλου [Νηρηίδα], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», Γυμνάσιο Φιλοθέης ΛΥΚΕΙΟ «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος?» Θεοφάνης Ψεβεδούρος [Αρτεμίσιος Παπαπέτρου], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», 1 ο ΓΕΛ Σπάτων Νικόλαος Δημητροκάλλης [Δημήτρης Δημανίκος], «Ανθρωπιά σε φάκελο», 2ο ΓΕΛ Κορυδαλλού Ευαγγελία Μαλλούση [Εύα Μ.], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», 3 ο ΓΕΛ Αχαρνών Ηρώ Μαννέ [IrO2], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», Λεόντειο Λύκειο Νέας Σμύρνης Στεφανία-Δήμητρα Σκούφη [Βράχος], «Γράμματα? δίχως γράμματα», ΓΕΛ Κρεστένων Ηλείας Χρυσοβαλάντου Ασημακοπούλου [Βάλλυ], «Γράμμα από το Σικάγο», ΓΕΛ Μεγαλόπολης Αρκαδίας Αθηνά Αμοιραδάκη [Ζωή], «Μια στάλα όνειρο», ΓΕΛ Δροσιάς Μιχάλης Κουτσκουδής-Βουρλής [Κώστας Δαβάκης], «Ο μικρός χρυσός σταυρός», ΓΕΛ Αγιάσου Λέσβου Παναγιώτα-Δέσποινα Μπαλατσού [Τοξότρια των άστρων], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», ΓΕΛ Δεμένικων Πάτρας Σοφία Κουταλέλλη [Ηλιάνα], «Όσα φέρνει ο ταχυδρόμος», ΓΕΛ Αγιάσου Λέσβου. Νέα Σμύρνη, 3 Μαρτίου 2016 Δώρα Μέντη (Όμιλος «Φιλαναγνωσία & δημιουργική γραφή» Ευαγγελικής Σχολής)